Mange bedrifter fokuserer på CPM nå de skal regne på kostnaden for å nå ut til sitt publikum, men å ha fokuset på faktisk oppmerksomhet kan være nøkkelen til bedre resultater.
Dette er CPM
CPM står for "Cost Per Mille," som betyr kostnaden for tusen visninger. Dette er en vanlig prismodell i digital annonsering, der du betaler et fast beløp for hver tusende annonsevisning. For eksempel, hvis CPM er 50 kroner og annonsen vises 10 000 ganger, vil totalprisen bli 500 kroner. CPM er enkel å regne ut og gir en rask oversikt over kostnadene for å nå målgruppen din, men det sier lite om hvor effektiv annonsen faktisk er.
Forskjell på visninger og oppmerksomhet
Mange annonsører er opptatt av å få annonsevisninger så rimelig som mulig. Jo flere som ser annonsen, desto mer oppmerksomhet og flere kunder når du. Men mange glemmer effekten av konteksten du annonserer i. Hvis ingen legger merke til annonsen din, spiller det ingen rolle hvor mange visninger den har.
I følge rapporten Marketing Trends 2025 fra Kantar er det kun 31% som legger merke til annonsene de blir eksponert for i sosiale medier, og dette er på tvers av alle aldersgrupper. Det er derfor viktig å sette krav til konteksten du velger å annonsere i.
Oppmerksomhet er essensielt for å treffe og engasjere målgruppen. Det handler om mer enn å bli sett; det handler om å bli lagt merke til. En annonse som vekker interesse, har større sjanse for å drive handlinger, som salg eller merkevarebygging. Med riktig plassering og format kan en annonse skape en dypere forbindelse med de riktige kundene. Er du en lokal bedrift får du for eksempel mer verdi ut av å være synlig i en lokalavis enn i sosiale medier. I følge en undersøkelse gjennomført av Yougov i 2023 har forbrukere høyere tillit til lokalaviser enn sosiale medier. Dette gjelder også annonsørene, så selv om du får billigere CPM-priser ved å annonsere på Facebook eller TikTok, får du mer verdi per visning i lokalavisen.
Slik måler vi oppmerksomhet
Tradisjonelle målinger som CPM viser hvor mange som ser annonsen, men gir lite informasjon om faktisk effekt. For å måle oppmerksomhet ser vi på faktorer som tid brukt på annonsen, interaksjoner og engasjement. I tillegg kan man gjøre merkevareundersøkelser hvor man spør brukere som har blitt eksponert for annonsene dine i ulike kanaler, om de kjenner til merkevaren din og hvor de husker de har sett annonsene dine. Disse dataene gir en bedre forståelse av hvordan målgruppen reagerer, og kan hjelpe deg med å optimalisere mediemiksen din.
Amedia sikrer effekt
Gjennom våre lokalaviser hjelper Amedia bedrifter med å nå både bredt og målrettet. Våre plattformer skaper oppmerksomhet ved å bruke treffsikre plasseringer, relevante kontekster og god innsikt i målgruppen. Lokalavisens unike posisjon gir en ekstra fordel: leserne er allerede engasjert i det lokale innholdet, noe som gjør dem mer mottakelige for relevante annonser.
Vil du at annonsen din ikke bare skal bli sett, men også husket? Amedia tilbyr løsninger som kombinerer bred dekning med ekte oppmerksomhet. Kontakt oss i dag for å finne ut hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å nå de rette kundene, på den mest effektive måten.
03.12.2024