Skip to main content

Å samle data er en ting, å forstå dataene og bruke denne informasjonen effektivt er noe helt annet.

 

Det er flere måter du kan forstå tallenes tale etter dine markedskampanjer.

– Å kjøre en kampanje gir ofte verdifull innsikt i produktet eller tjenesten, selv for oss med bred erfaring, deler Solveig Kjernsvik, som er senior medierådgiver hos Amedia SMB.

Den erfarne medierådgiveren forteller at det er mye å lære fra hver enkelt annonsekampanje.

– Det du lærer om ditt produkt gjennom en kampanje er uvurderlig. Det er utfordrende å forutsi produktets appell og kundenes reaksjoner, selv når du kjenner ditt eget produkt godt, anerkjenner Solveig.

Vise - Amedias Annonseplattform

 

Tall blir mer håndterbare når de er presentert på en klar, strukturert og forståelig måte.

– For nybegynnere kan det virke overveldende å kjøre en kampanje på Facebook for første gang. Dette er ikke tilfellet når du får data servert i Amedias kampanjerapport. Den er svært strukturert, alt er på norsk, og du får en klar oversikt over kampanjens resultater, forklarer medierådgiveren.

Amedias kampanjerapport inneholder begreper som:

  • Individer

Antallet personer som har sett din annonse.

  • Visninger

Hvor mange ganger annonsen din er vist.

  • Klikk

Antallet ganger noen har klikket på annonsen din, som ofte reflekterer attraktiviteten til det du tilbyr.

  • Klikkrate

Et mål på hvor stor prosentandel av de som så annonsen din som også klikket på den.

Vise - Amedias Annonseplattform

Vurdering av klikkraten

– Jeg anbefaler å starte med å vurdere klikkraten. En høy klikkrate, men få konkrete resultater, kan tyde på utfordringer med landingssiden eller tilbudet, påpeker Solveig.

En høy klikkrate indikerer vanligvis at kampanjen kommuniserer effektivt gjennom bruk av tekst, bilder, og at budskapet engasjerer målgruppen.

Jo høyere klikkrate, jo bedre.

– Med en lav klikkrate, kan det være lurt å eksperimentere med nytt annonsemateriell, foreslår hun, og legger til:

– Det er også stor verdi i å forstå hva som ikke fungerer. Erfaringer og innsikt om markedet og produktet fra kampanjen kan være avgjørende for å lykkes i fremtidige kampanjer, avslører medierådgiveren.

Merkevarebygging - når oppmerksomhet er viktigere enn klikkrate

For en merkevarebyggende kampanje, er ikke nødvendigvis klikkrate den beste indikatoren på suksess. Her kan det være mer relevant å se på rekkevidden av kampanjen, og hvilken demografi og målgruppe som har blitt eksponert for budskapet ditt. Det kan også være nyttig å observere i hvilke aviser annonsen har fått mest visning.

Merkevarebyggende tiltak bør vurderes fra et langsiktig perspektiv, med andre kriterier enn direkte salg.

Ved å formidle et minneverdig budskap og engasjere følelsesmessig, øker du sjansen for å bli husket av potensielle kunder ved kjøpsbeslutninger. Kontinuerlig eksponering for slike budskap kan føre til høy konverteringsrate over tid, men krever en langsiktig og vedvarende innsats.

Vise - Amedias Annonseplattform

Innsikt i din lokale kundebase

– Under demografi finner man ofte nyttig informasjon. Du har sannsynligvis allerede gjort et valg om avis eller geografi, så disse dataene kan gi verdifull innsikt i din lokale målgruppe, forklarer Solveig.

Hun ser på kampanjen din som et eksperiment og kampanjerapporten inneholder resultatene fra eksperimentet.

– Du starter med en hypotese om hva som vil fungere, og rapporten gir tilbakemelding på hvor godt budskapet i annonsen traff. Bruk denne innsikten for stadig bedre treffsikkerhet i fremtidige kampanjer, avslutter medierådgiveren.

Solveig Kjernsvik
Skrevet av Solveig Kjernsvik
26.04.2024
Solveig Kjernsvik er senior medierådgiver og teamleder hos Amedia SMB. Hun har flere års erfaring som medierådgiver og hjelper flere av Amedia SMBs viktigste kunder med å forvalte mediebudsjettene sine.