Skip to main content

 

Jo mer du viser deg fram, desto bedre vil folk kjenne til deg og bedriften din, noe som øker sjansen for salg.

Å vise fram produktene eller tjenestene dine gjentatte ganger kan betale seg, spesielt hvis du har en annonse som fanger kundenes interesse.

 Å holde seg synlig i kanalene der kundene dine befinner seg er nøkkelen til gode salgstall. Men hvorfor er det så gunstig å holde markedskampanjen din synlig over tid?

Christian Lien, som er ansvarlig for salg og kundereiser i Amedia Salg og Marked AS, mener at langvarig synlighet er essensielt i markedskampanjer. Han deler sine beste råd for å skille seg ut i reklamejungelen:

– Å sikre god synlighet handler om mange faktorer, men det aller viktigste er å ha en annonse som folk legger merke til, både visuelt og tekstlig, forklarer han.

Videre understreker han viktigheten av å være synlig over tid, spesielt i de kanalene og områdene der du ønsker å tiltrekke deg kunder fra.

Langvarig synlighet bidrar til økt kundelojalitet

Du tenker kanskje at det ikke er nødvendig å være synlig hele tiden, spesielt hvis du bare trenger en boost i salget til en spesiell anledning, som et romjulssalg. Men hvorfor bør du da være synlig over lengre tid?

– Hvis du bare trenger å selge et spesifikt produkt i en kort periode, er det kanskje ikke så viktig å være synlig hele tiden. Men for de fleste bedrifter er målet å ha kunder som kommer tilbake igjen og igjen, sier Lien.

For å oppnå dette, er det viktig at kundene har deg i tankene når de tenker på produkter eller tjenester du tilbyr. Langvarig synlighet sikrer at merkevaren din blir husket og at kundene tenker på deg når de vurderer å kjøpe igjen.

Hva bør du tenke på?

Når du starter en langsiktig markedskampanje for å tiltrekke oppmerksomhet over tid, er det flere faktorer du må vurdere.

Det er kritisk at merkevaren din presenteres på en minneverdig måte. Lien sier:

– Ha en sterk og gjenkjennelig merkevare med et budskap som speiler det bedriften din står for og kan tilby.

Amedia SMB

Dette innebærer å ha en overbevisende tekst og et visuelt uttrykk som fanger oppmerksomheten:

– Et bilde kan virkelig si mer enn tusen ord i markedsføring. Hvis folk kan gjenkjenne budskapet ditt over tid og knytte det til merkevaren din, øker sjansen for at de velger din bedrift neste gang de skal handle.

Variasjon er også viktig. Hvis kundene ser det samme budskapet og bildet om og om igjen, kan de bli lei. For en langsiktig kampanje, planlegg forskjellige budskap for forskjellige perioder for å holde kundenes interesse og gi dem en bredere forståelse av hva du tilbyr.

 

Vil du vite mer om merkevarebygging over tid?

 

Christian Lien
Skrevet av Christian Lien
26.04.2024
Christian Lien jobber som salgs- og kundereiseansvarlig i Amedia Salg og Marked AS, og har lang erfaring innen markedsføring, salg og kundereiser.