Skip to main content

For bedrifter er det avgjørende å nå riktig publikum med rett budskap. Kontekstuell markedsføring forbedrer relevansen og effekten av annonser, og Amedia gir bedrifter i alle størrelser muligheten til å utnytte denne strategien lokalt.

Dette er kontekstuell markedsføring

Kontekstuell markedsføring betyr å plassere annonser som er tilpasset området hvor annonsene er synlig. Det kan for eksempel være å ønske det lokale fotballaget lykke til med seriestart i artikkel som omhandler fotballaget i lokalavisa, eller å annonsere for mobildatabruk i utlandet på en skjerm på en flyplass. De som ser annonsen din er allerede påvirket av hva de leser eller hvor de er og dette vil påvirke hvordan de oppfatter annonsen fra din bedrift.

 

Kontekstuell annonsering - En stadig viktigere strategi

Når bruk av tredjeparts-cookies fases ut i flere nettlesere, gir kontekstuell annonsering bedrifter en mulighet til å opptre relevant ved å fokusere på innholdet og omgivelsene der annonsen plasseres, i stedet for å bruke målgruppesegmentering. Dette er særlig viktig ved digital annonsering hvor personvern blir stadig mer sentralt og segmentering blir vanskeligere i flere kanaler.

Fordelene av kontekstuell annonsering i lokalaviser

Annonsering i lokalaviser gir bedrifter flere fordeler. For det første øker relevansen og effektiviteten når annonser fra lokale bedrifter plasseres i en kontekst som er relevant for leseren. Lokalaviser har gitte geografiske nedslagsfelt og leserne deler ofte mye av de samme interessene, så derfor gir annonsering i lokalaviser en naturlig segmentering på geografi, demografi og interesser. Kontekstuelle annonser er noe som er positivt for både avsender, mottaker og mediet, da det gir større relevans for alle parter.

Det er verdt å vite at troverdigheten til lokalaviser er høyere enn andre medier, og dette smitter også over på bedriftene som annonserer der.

Bedrifter får god oppmerksomhet ved å støtte lokale idrettslag

Et godt eksempel på kontekstuell markedsføring er når lokale bedrifter viser sin støtte til et lokalt idrettslag i lokalavisen. Ved å plassere annonser i lokalavisen som dekker lagets kamper og annet innhold, vil bedriften vise sitt lokale samfunnsengasjement for lokalavisens lesere. I lokalavisen treffer bedriftene en målgruppe som er engasjert i det lokale idrettslaget, og dette styrker bedriftens merkevare og bygger positive assosiasjoner med lokalsamfunnet. Dette har både store og små annonsører hatt god effekt av i Amedias lokalaviser.

Amedia skaper verdi for bedrifter og lokalavisens lesere
Amedia SMB spesialiserer seg på å skape verdi og synlighet for små og mellomstore annonsører gjennom effektive annonseringsløsninger i lokalaviser. Med et bredt spekter av publikasjoner over hele landet, gir Amedia bedrifter muligheten til å nå sine målgrupper der de bor og jobber. Ved å integrere kontekstuell annonsering som en del av din markedsføring, kan bedriften maksimere avkastningen på sine investeringer i markedsføring.


Usikker på hva som passer best for deg og din bedrift?

Ta kontakt via skjema nedenfor så skal vi hjelpe deg i gang.

Få hjelp til å komme i gang med annonsering

 

Christian Nordhelle
Skrevet av Christian Nordhelle
12.08.2024
Christian Nordhelle jobber som leder for inbound i Amedia og har over 10 års erfaring innen markedsføring, kommunikasjon og kundereiser. Han har tidligere jobbet i mediebyrå, konsulenthus og i markedsavdelinger i ulike bedrifter.