Skip to main content

For alle bedrifter er en gjennomtenkt markedsføringsplan avgjørende for synlighet og vekst. Mange lokale SMB  bedrifter har begrensede midler til markedsføring, og da er det ekstra viktig å prioritere det som gir ønsket effekt. Bedrifter har ulike behov når det gjelder markedsføring, men her får du noen innspill til hva du bør ha med i din markedsplan for 2025.

Kundelojalitet og CRM

Selskaper som jobber systematisert med kundene sine trenger et CRM-system som gir deg mulighet til å holde oversikt og personlig tilpasse kommunikasjonen.Mersalg til eksisterende kunder er en av de mest kostnadseffektive markedsstrategiene hvis du gjør det riktig. Nyhetsbrev og lojalitetsprogrammer holder kundene dine knyttet til deg.

Avhengig av kundegruppen din kan det være vanskelig å nå alle via nyhetsbrev, og da er det viktig å vite at du kan bruke CRM-dataen din til å nå disse med for eksempel annonser i Amedias lokalaviser. Her kan du sette opp skreddersydde kampanjer som når dine lojale kunder i deres i lokalavisen eller på tvers av Amedias aviser i ønsket område.

 

Lokal synlighet

Lokal synlighet for å bygge kjennskap er viktig for bedrifter som opererer innenfor et bestemt geografisk område.

En undersøkelse utført av YouGov i 2023 viser at norske forbrukere har størst tillit til norske medier og forventer å se lokal reklame i lokalaviser. Derfor kan det være lurt å prioritere synlighet i lokalavisen der du driver din virksomhet.

Lokalaviser spiller en viktig rolle tidlig i beslutningsprosessen. Deres styrke ligger i å skape kjennskap, slik at forbrukeren tenker på din bedrift, som for eksempel Martins Bruktbil, når de søker etter “bruktbil Moss”. Denne kjennskapen kommer ofte fra at de har sett bedriften annonsert lokalt, og her er lokalavisa et viktig verktøy som kan kombineres med digitale kanaler. Annonsering i lokalaviser gir bedriften både troverdighet og synlighet. Å støtte lokale arrangementer for ytterligere synlighet i lokalmiljøet kan også ha en langsiktig god effekt lokalt.

Dersom målet ditt er å drive trafikk eller få salg i en nettbutikk eller generere henvendelser via nettsiden, kan sosiale medier og Google være gode kanaler, siden forbrukere ofte bruker disse kanalene når de er klare for å ta kontakt.

Det er viktig å huske at en mangfoldig tilstedeværelse i flere kanaler ofte gir best effekt, men har du begrensede budsjetter kan det være lurt å prioritere kanaler som er best på å oppnå målene du har.

 

Digital tilstedeværelse

Å være synlig digitalt i dag betyr å ha mulighet til å bli sett og vurdert av potensielle kunder.

Selv om bedriften din ikke leverer tjenester digitalt, må du sørge for at du kan bli funnet på nett.  Optimalisering av bedriften din sin synlighet i ulike søkemotorer, sosiale medier, og synliggjøre hva du tilbyr og hvorfor folk skal handle av deg vil gi bedriften din verdi.

Det er mange muligheter for digitale annonsering for annonsører i Norge, og den vanskeligste jobben er å finne ut hva som gir deg best verdi. De fleste tilbyderne har gode argumenter for sine kanaler, men det å måle effekten for din bedrift får du kun gjort ved å prøve de ulike mulighetene.

Innovasjon og testing

Du bør jevnlig utfordre effekten du får fra taktikkene, verktøy og mediekanalene dine. Det er derfor lurt å sette av midler til testing for å utvikle verktøykassen du har til rådighet. Å eksperimentere med bruk av AI er noe vi anbefaler, men det er viktig å ikke stole blindt på tingene som AI-verktøyene produserer for deg. 

Vi i Amedia elsker en real utfordring og ønsker å tilrettelegge for at du kan teste kanalene våre og sammenlikne de med andre konkurrerende leverandører. Vi hjelper deg gjerne med å tolke resultatene slik at vi kan bli bedre sammen. 

Utnytt kundedata og styrk lokal synlighet
For små bedrifter er 2025 en mulighet til å styrke posisjonen lokalt og digitalt. Hvis du ikke er i gang med CRM og kommunikasjon med eksisterende kunder bør du hoppe på dette toget nå.

Med Amedias lokalaviser når du direkte ut til de mest relevante kundene dine, samtidig som vi tilbyr helhetlige digitale løsninger som gir deg muligheten til å bruke kundedataene dine til å målrette. 


Usikker på hva som passer best for deg og din bedrift?

Ta kontakt via skjema nedenfor så skal vi hjelpe deg i gang.

Få hjelp til å komme i gang med annonsering

 

Alexandra Angvoll
Skrevet av Alexandra Angvoll
25.09.2024
Alexandra Angvoll er medierådgiver hos Amedia SMB. Hun hjelper bedrifter med å bygge kjennskap og synliggjøre tjenester lokalt, via strategisk annonsering i Amedias lokalaviser.