Skip to main content

Fellesnevneren for bedrifter med god økonomisk vekst er at de har en dyp forståelse av sine kunder og kontroll på kundedata. Kunders kjøpsmønstre blir stadig mer komplekse, og da er et CRM-system et viktig verktøy for bedrifter. Det er mange som ikke utnytter potensialet med slike verktøy fullt ut og her får du noen tips til hvordan du kan bruke det til effektiv markedsføring.

CRM match: Målrettet markedsføring mot kundene dine

Amedias CRM Match gjør det mulig for annonsører å målrette kampanjer direkte mot eksisterende kunder ved hjelp av kundedata som telefonnummer og e-postadresser. Disse dataene matches mot innloggede aID-brukere i Amedias system, noe som sikrer treffsikre kampanjer med høyere kjøpsintensjon. Løsningen er både konfidensiell og GDPR-vennlig.

 

Slik kan du utnytte verdien av ditt CRM med annonsering i Amedia

  • Personalisering: Ved å bruke data fra CRM-systemet, kan annonsører skreddersy budskapene sine til spesifikke kundesegmenter. For eksempel kan lokale butikker bruke kundedata til å tilby målrettede tilbud basert på kjøpshistorikk eller demografiske egenskaper.
  • Geografisk målretting: Amedias lokalaviser tilbyr et bredt spekter av geografiske målrettingsmuligheter. Annonsører kan fokusere på spesifikke byer, regioner eller postnummer, og dermed nå sine mest relevante kunder på tvers av lokalaviser.
  • Tilpasset innhold: Amedias lokalaviser tilbyr en rekke annonseformater som kan brukes til å skape engasjerende innhold som engasjerer det lokale publikum. Dette kan omfatte alt fra tradisjonelle annonser, nativeannonser, interaktive artikler og videokampanjer.
  • Dataanalyse: Amedias lokalaviser tilbyr detaljert dataanalyse om kampanjeytelsen. Annonsører kan spore klikk, visninger, konverteringer og andre viktige målinger for å optimalisere kampanjene sine og forbedre ROI.

Eksempler på smart bruk av CRM-data til markedsføring

  1. En lokal bilforhandler kan bruke CRM-data til å sende målrettede annonser i lokalavisa basert på hva slags bil kundene har kjøpt eller leaset tidligere, og hvor lenge siden kunden har skiftet bil. Hvis kunden har leaset en SUV for snart tre år siden og leasingperioden snart er over, er det sannsynlig at kunden snart trenger en ny bil i tilsvarende størrelse, og det er sannsynlig at kunden vil vurdere samme bilmerke som personen har hatt de siste årene.
  2. En restaurant kan bruke geografisk målretting for å nå potensielle kunder i nærmiljøet. Restauranten bør bruke tidligere kjøpshistorikk med å tilpasse hva slags retter og tilbud som passer til ulike kundesegmenter.
  3. Et eiendomsmeglerfirma kan få laget en lokal digital guide i lokalavisen for å promotere nye eiendommer og målrette den motl potensielle kjøpere fra CRM-basen sin med tilpassede boliger basert på hva kontaktene har respondert fra før, kombinert med demografidata.

CRM-data i lokal kontekst
Amedias lokalaviser gir annonsører en unik mulighet til å bruke CRM-data i en lokal kontekst som norske forbrukere har mer tillit til enn andre medier. Ved å bruke kundedata i lokale medier, kan lokale bedrifter levere skreddersydde budskap som treffer publikum der de bor og handler. Denne kombinasjonen av lokal forankring og presis kundekommunikasjon bygger tillit og øker relevansen, noe som styrker effekten av kampanjene og gjør det enklere å engasjere lokale kunder.


Kom i gang med å utnytte kundedataen din i Amedias lokalaviser du også! Ta kontakt via skjema nedenfor så skal vi hjelpe deg i gang.

Få hjelp til å komme i gang med annonsering

 

Christian Nordhelle
Skrevet av Christian Nordhelle
25.10.2024
Christian Nordhelle jobber som leder for inbound i Amedia og har over 10 års erfaring innen markedsføring, kommunikasjon og kundereiser. Han har tidligere jobbet i mediebyrå, konsulenthus og i markedsavdelinger i ulike bedrifter.