Skip to main content

 

I dagens medielandskap hvor nye medier og plattformer stadig prøver å vinne annonsørene, er det viktig å huske på hva du får igjen for å annonsere i norske redaktørstyrte medier.

Her er fire gode grunner til hvorfor din bedrift bør velge norske medier når du skal annonsere.

  1. Bedre rekkevidde enn sosiale medier i Norge


    Norske redaktørstyrte nettaviser når daglig ut til 73% av den norske befolkningen over 12 år, tilsvarende rundt 3,5 millioner personer. Dette er på linje med Facebook og en større dekning enn hva hvert av de andre sosiale mediene har. Amedia alene når ut til 1,7 millioner nordmenn digitalt daglig, og totalt 2,3 millioner lesere når vi inkluderer papiravisene. Velger du å annonsere i norske redaktørstyrte medier får du god dekning i en trygg redaktørstyrt kontekst. Dette gir bedriften din god synlighet og styrker merkevaren. 

    Kilder: Kantar Forbruker & MediaMBL digitale lesertall

  2. Brukerne forventer å se annonser i norske medier


    Leserne av norske nettaviser forventer at annonser er en del av opplevelsen. En undersøkelse viser at 8 av 10 lesere er enige i dette, og 6 av 10 sier at reklamefinansierte nettaviser gjør at de leser mer nyheter. Både unge og eldre er enige dette. Annonsefinansiert journalistikk bidrar til et bredere nyhetstilbud, også for de som ikke kan eller vil betale for nyheter. 

    Kilde: Mediebedriftenes Landsforening
     
  3. Norske medier er mer troverdige enn sosiale medier

    I 2023 gjennomførte Yougov en undersøkelse på vegne av Amedia Salg og Marked hvor resultatene er basert på over 1500 respondenter. Her kom det tydelig frem at norske medier oppfattes mye mer troverdige enn sosiale medier. NRK.no scorer høyest med 64% mens lokalavis er en god nummer to med 49%.
     


    På grafen ovenfor ser du at norske nettaviser scorer høyere enn sosiale medier på troverdighet.  

    Kilde: Lokale medier 2023, YouGov for Ameida Salg og Marked



  4. Få effekt av investeringen samtidig som du bidrar til lokalsamfunnet


    Norske redaktørstyrte medier tilbyr i dag svært gode løsninger for sine annonsører, med mål om at du skal få høyest mulig verdi ut av investeringen du gjør som annonsør. I undersøkelsen fra YouGov svarte respondentene svarte også på hvilke kanaler som har mest relevant reklame. Her havner lokalaviser på andreplass mens andre norske medier ligger mer spredd i rangeringen. 

    Hos Amedia reinvesterer vi overskuddet for å utvikle og styrke over 100 lokale publikasjoner. Ved å annonsere hos Amedia støtter du lokal journalistikk og bidrar til et informert og engasjert lokalsamfunn.
     


    Kilde: Lokale medier 2023, YouGov for Ameida Salg og Marked


    Jeg håper du har kan ta med deg noe av denne innsikten videre når du skal fordele mediebudsjettet ditt. Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe mer. 




Christian Nordhelle
Skrevet av Christian Nordhelle
24.05.2024
Christian Nordhelle jobber som leder for inbound i Amedia og har over 10 års erfaring innen markedsføring, kommunikasjon og kundereiser. Han har tidligere jobbet i mediebyrå, konsulenthus og i markedsavdelinger i ulike bedrifter.